ИСТОРИЯТА НА ЕНДУРИСТАН

ПРОБЛЕМЪТ Е РЕШЕН

През далечната вече 2000 година Дейвид и Изабел, млада двойка от Винтертур (Швейцария) мечтаят да опознаят света. Те искат да видят различни култури, да пресекат пустинята Сахара и да къмпингуват в австралийската пустош. Дейвид притежава един стар и общо взето неособено надежден Kawasaki KMX 125, а Изабел кара Honda CM125. Разбира се 125-кубиковите мотори не са най-добрият избор за подобни мащабни начинания, но Изабел и Дейвид решават все пак да опитат. Отправят се към Тунис през юли и директно атакуват Сахара. Е, научават по трудния начин, че има и по-подходящи сезони да караш през пустинята от лятото, че има и по-подходящи дрехи и по-добри мотори за истински офроуд. Но най-важният урок за тях е: не използвай ниско-качествена екипировка! Макар че техните чанти за резервоар са от популярен производител, коланите им не издържат и половината от пътя без да се скъсат.

Въпреки това Изабел и Дейвид се наслаждават на свободата и приключенията, които това офроуд пътешествие им дава. След някои по-кратки пътувания из Европа, те се отправят да изследват австралийската пустош и да прекосят отново Сахара. Междувременно сменят моторите с два KTM 640 Adventure, което им решава поне проблема с по-подходящите мотори за подобно пътешествие, но драмата с багажа си остава. Техните чанти за резервоар продължават да ги забавляват със зейнали ципове, счупени закопчалки и катарами и с още куп недостатъци. На всичкото отгоре коланите на дисагите им се късат и непрестанно се налага да ги шият, което се превръща в редовно занимание за тях край огъня, докато къмпингуват. И тъй една нощ по време на тяхното второ пътешествие из Австралия, през 2006 година, под светлината на фаровете, те започват да нахвърлят първите щрихи на идеалната според тях чанта за резервоар, (която по-късно се превръща в основата на първата чанта за резервоар Sandstorm) и идеалния комплект от мото дисаги, (известни по-късно като Monsoon Panniers). 

 

ПРЕХОДА КЪМ БИЗНЕСА

За изненада на Изабел, Дейвид не се спира само със скиците. След като се завръщат от пътешествието той говори със свой приятел, който е член на швейцарския КТМ приключенски клуб и се заиграва с идеята да осъществи тази своя мечта. Официално Enduristan е основан през април, 2008 година.

Първото предизвикателство е наистина да се създаде първият продукт, чантата за резервоар Sandstorm. Да нахвърляш яки идеи на листа е едно, но да ги превърнеш в реалност, в един истински продукт, е съвсем друга работа. Дейвид комбинира знанията си на инженер-механик с ограничените си умения на заварчик, за да изработи стенд за изпитване на опън. Следващите седмици преминават в изпитване на стотици закопчалки, катарами, колани, въжета и тъкани и правенето им на парчета, с една единствена цел - да намерят най-издържливите. Една шевна машина втора употреба завършва оборудването, с което разполагат и позволява на Дейвид и Изабел да направят първия си прототип (шивашките им умения са близки до заваръчните). По време на тези опити Кристоф изобретява технологията за увеличаващия се обем и патентоването й се добавя към списъка със задачи.

Година по-късно след безброй опитни модели и тестването им в условията на Сахара, пристига и първата поръчка. Рампата на камиона е готова за товарене, а те стоят и се чудят: "Кой, по дяволите, ще купи всичките тези чанти за резервоар?!" 

 

ПРЕВРЪЩАНЕТО В УСПЕХ

Екипът никога не е искал външно финансиране. Така, с ограничените средства, с които разполагат, второто предизвикателство е как да направят чантата за резервоар Sandstorm известна. Тъй като не могат да си позволят много инвестиции в реклама, правят представяне по време на събиране на швейцарския КТМ Adventure Club и Кристофър пътува из Германия и Швейцария за срещи с потенциални дилъри. Признават, че това е доста напрегнат период за тях: повечето дилъри не искат да добавят нов бранд към асортимента си, независимо от качеството, възможностите и удобството, които предлага. Все пак някои са ентусиазирани от идеята за Sandstorm и решават да опитат. Повечето от тях са все още дилъри и днес и вече предлагат всички продукти на Enduristan. От друга страна идва и осъзнаването, че клиентите наистина харесват чантата за резервоар Sandstorm. Винаги съществува риск да се влюбиш в своя собствен продукт, но единственото, което е от значение е мнението на клиентите - и за щастие - то е изключително позитивно. 

През 2010 година сключват договор с първия си презокеански партньор,  Motorcycle Adventure Products от Австралия, с които работят и до днес. През 2011 на пазара се появяват и първите мото дисаги Monsoon Panniers. След това колелото се завърта и успяват да намерят правилния баланс. Следват нови продукти, още международни партньори. Кристоф и Изабел се оттеглят от оперативния бизнес и маркетинг мениджърът Стефано се включва като партньор и съсобственик. Но две неща никога не се променят: компанията все още си остава малка, частна фирма, с екип от ентусиазирани хора, които работят в една плевня в Швейцария. И всички продължаваме да се наслаждаваме на карането на приключенски мотори!

 

КОЙ СТОИ ЗАД ENDURISTAN В БЪЛГАРИЯ?

Holy Moto или Виолета Иванова е един нетипичен мото пътешественик. Майка на две дъщери, на 21 и 6 години, започва да кара през 2011 година и от тогава изминава над 150 000 километра на гърба на три различни мотора. Тя предприема амбициозна самостоятелна обиколка на света, решена да го покори през 2019 година.. Освен че предпочита да пътува със своя мотор сама, тя е известна и със своя нетрадиционен избор на машина - тежкият и нисък Харлей-Дейвидсън Фат Боб, наречен Борис. Заедно Виолета и Борис имат зад гърба си повече от 80 000 километра, изминати по пътищата на Европа, Азия, Австралия, Нова Зеландия и Южна Америка.

При преодоляването на множество трудности като жега в Индия, студ в Австралия и по върховете на Андите в Еквадор, наводнения в Тайланд и Чили, пожари и пясъчни бури, екипировката винаги е била проблем за решаване. Сухата чанта, която ползва чупи закопчалка още след първите 20 000 километра. После се налага да я връзва с колани с куки. В проливните дъждове на Тайланд най-ценна се оказва възможността да си осигури сухи дрехи, защото в ползваните чанти, всичко остава влажно, независимо от жегата. Изпробваните различни варианти за съхранение на телефона, не работят. Водата успява да си пробие път и да спира нормалната работа на апарата. Кабелите са вечно мокри. Джобовете са пълни с дребни, но критично важни принадлежности като резервни ключове, документи, карти и т.н. В Непал и Индия страда от обезводняване заради повредена хидратираща система. Студът поврежда закопчалките на чантите и ги прави ненадеждни. След всички тези битки с природните стихии, Виолета открива....ENDURISTAN! Край на влажните дрехи, край на проблемите с неудобствата по съхранение на дребните принадлежности, край на чуденето, къде да се сложи всичкия багаж! Независимо, дали човек отива на еднодневно каране или се подготвя за дълго пътешествие, важно е да има решение за всяка ситуация и да не мисли, как и къде да сложи всички необходими му неща.

 

 

КОИ СА СОБСТВЕНИЦИТЕ НА ENDURISTAN

Enduristan е изцяло частна компания, собственост на основателите си Дейвид и Изабел Йени, Кристоф фон Ов и маркетинг мениджъра Стефано Бухер.

Enduristan Owners Christoph von Ow Stefano Bucher David Jenni Isabel Jenni

Foto Credit: Fabian Durrer, Jiri Kudrna, Berend Lagers, Enduristan